5 trinn for et godt gjennomført salg i butikk!

Espen Hellman

5 trinn for et godt gjennomført salg i butikk!
5 trinn for et godt gjennomført salg i butikk!
5 trinn for et godt gjennomført salg i butikk!
Kortversjon

Lukk mindre, selg mer — 5 trinn som skaper lojale butikk-kunder

  • Engasjer tidlig: gi 10–15 sekunder ro, ta initiativ og skap et positivt kjøpsmiljø.

  • Bygg tillit med toveiskommunikasjon: still gode spørsmål, lytt aktivt og del relevante erfaringer.

  • Avdekk behov, ønsker og motiv for å adressere bekymringer og matche riktig løsning.

  • Demonstrer verdi fremfor pris: vis hvordan løsningen løser utfordringer og overgår kostnaden.

  • Lukk organisk: foreslå merverdi uten press; la kunden avslutte når klar for å bygge lojalitet og mersalg.

«Salg i butikk handler om kundens behov og ønsker, ikke selgerens. — ASD»

➞ Ca. 3 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

Lukk mindre, selg mer — 5 trinn som skaper lojale butikk-kunder

  • Engasjer tidlig: gi 10–15 sekunder ro, ta initiativ og skap et positivt kjøpsmiljø.

  • Bygg tillit med toveiskommunikasjon: still gode spørsmål, lytt aktivt og del relevante erfaringer.

  • Avdekk behov, ønsker og motiv for å adressere bekymringer og matche riktig løsning.

  • Demonstrer verdi fremfor pris: vis hvordan løsningen løser utfordringer og overgår kostnaden.

  • Lukk organisk: foreslå merverdi uten press; la kunden avslutte når klar for å bygge lojalitet og mersalg.

«Salg i butikk handler om kundens behov og ønsker, ikke selgerens. — ASD»

➞ Ca. 3 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

Lukk mindre, selg mer — 5 trinn som skaper lojale butikk-kunder

  • Engasjer tidlig: gi 10–15 sekunder ro, ta initiativ og skap et positivt kjøpsmiljø.

  • Bygg tillit med toveiskommunikasjon: still gode spørsmål, lytt aktivt og del relevante erfaringer.

  • Avdekk behov, ønsker og motiv for å adressere bekymringer og matche riktig løsning.

  • Demonstrer verdi fremfor pris: vis hvordan løsningen løser utfordringer og overgår kostnaden.

  • Lukk organisk: foreslå merverdi uten press; la kunden avslutte når klar for å bygge lojalitet og mersalg.

«Salg i butikk handler om kundens behov og ønsker, ikke selgerens. — ASD»

➞ Ca. 3 min lesetid.

Vis mer

Lojale kunder

I stedet for å presse kundene gjennom kjøpsprosessen, vil disse trinnene oppmuntre dem til å handle av egen fri vilje. En selger som behersker disse trinnene, vil tiltrekke seg lojale kunder, i stedet for kunder som handler av tilfeldigheter. Bonusen: Lojale kunder er verdifulle fordi de ikke bare kommer tilbake for gjentatte kjøp, men også anbefaler deg og butikken til andre.

5 trinn for salg i butikk

1. Engasjere

Du kan ikke selge til en kunde hvis du ikke snakker med dem. Å stå bak disken eller gjemme seg i midtgangen er ikke et alternativ. En selger må engasjere kunden nesten med en gang de kommer inn døren. Målet er å skape et positivt miljø for en handel. En god tommelfingerregel er å tillate kunden å bruke mellom 10 og 15 sekunder i butikken for seg selv. Da kan de legge andre inntrykk og opplevelser bak seg.

De som behersker disse trinnene vil garantert lykkes med salg i butikk.

2. Etablere tillit

I alle relasjoner bygges tillit gjennom toveiskommunikasjon. Bare ved toveiskommunikasjon vil du få mulighet til å lytte til kundens utfordringer, behov, ønsker og motiv. Still spørsmål og lytt til deres svar. Del noe med kunden basert på dine egne erfaringer. Dette trinnet løfter deg til rollen som en betrodd rådgiver.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

3. Adressere utfordringer, behov, ønsker og motiv

En selger som er flink til å lytte, lærer alt de trenger å vite for å selge riktig til kunden. Noen gode spørsmål, kombinert med en oppriktig interesse for svarene, vil avdekke eventuelle bekymringer kunden har ved å ta et valg. Ved hjelp av denne kunnskapen, kombinert med kunnskap om produktene, kan du løse utfordringer, dekke behov, oppfylle ønsker og stimulere motiver.

4. Demonstrere verdi

Den største hindringen for et salg er pris uten verdi. Produktene og tjenestene må først og fremst være tiltalende presentert; hvis ikke, vil kunden alltid fokusere på prisen. Selv om presentasjonen er i orden, er det ofte slik at kunden er svært opptatt av pris. For å unngå dette, bør du rette samtalen mot hva løsningen tilbyr, ikke hva den koster. Vis kunden hvordan din løsning tilfører en verdi som overgår kostnadene, en løsning på utfordringene, behovene eller ønskene kunden har.

Salg i butikk handler om kundens behov og ønsker, ikke selgerens. — ASD

5. Lukke organisk

På dette stadiet er det etablert en høy grad av tillit. Kunden opplever en positiv kjøpsprosess. Det kan være fristende å presse kunden til å ta en rask beslutning, men dette ville være feil tilnærming. I stedet for å avslutte salget umiddelbart, foreslå ytterligere elementer som kan tilføre enda mer verdi til kundens kjøp. Med etablert tillit er det alltid potensial for ytterligere salg. Dersom kunden ikke ønsker å foreta flere kjøp, vil de selv avslutte salget.

Les Norges mest leste artikkel for selgere i butikk: Hvordan bli en god butikkselger? Dette gjør de beste!

Kort konklusjon

Å prøve å lukke et salg for fort kan koste deg en mulighet til å selge mer. Enda viktigere, det kan skape en negativ opplevelse for kunden. Følger du disse trinnene i din salgsprosess vil du ha en kunde som er svært fornøyd. En som garantert kommer tilbake — til akkurat deg.

Lykke til med å gjennomføre gode salg i butikk!

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy