Aktiv lytter → 5 effektive steg!

Espen Hellman

Aktiv lytter → 5 effektive steg!
Aktiv lytter → 5 effektive steg!
Aktiv lytter → 5 effektive steg!
Kortversjon

Snakk mindre — selg mer: Aktiv lytting som konkurransefortrinn

  • Fjern forstyrrelser og vær fullt til stede; lytt til både det som sies og det som ikke sies, og ta notater.

  • Bruk kroppsspråk og korte bekreftelser; speil og reformuler for å sikre felles forståelse.

  • Avbryt aldri — la kunden snakke ferdig.

  • Svar først når du virkelig forstår behovene; gi en relevant respons med tyngde og kraft.

  • Vær åpen, empatisk og etterrettelig for å bygge varig tillit og gjøre kunder til ambassadører.

«Jo mer og bedre du lytter, jo mer tillit vil dine kunder få til deg.»

➞ Ca. 2 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

Snakk mindre — selg mer: Aktiv lytting som konkurransefortrinn

  • Fjern forstyrrelser og vær fullt til stede; lytt til både det som sies og det som ikke sies, og ta notater.

  • Bruk kroppsspråk og korte bekreftelser; speil og reformuler for å sikre felles forståelse.

  • Avbryt aldri — la kunden snakke ferdig.

  • Svar først når du virkelig forstår behovene; gi en relevant respons med tyngde og kraft.

  • Vær åpen, empatisk og etterrettelig for å bygge varig tillit og gjøre kunder til ambassadører.

«Jo mer og bedre du lytter, jo mer tillit vil dine kunder få til deg.»

➞ Ca. 2 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

Snakk mindre — selg mer: Aktiv lytting som konkurransefortrinn

  • Fjern forstyrrelser og vær fullt til stede; lytt til både det som sies og det som ikke sies, og ta notater.

  • Bruk kroppsspråk og korte bekreftelser; speil og reformuler for å sikre felles forståelse.

  • Avbryt aldri — la kunden snakke ferdig.

  • Svar først når du virkelig forstår behovene; gi en relevant respons med tyngde og kraft.

  • Vær åpen, empatisk og etterrettelig for å bygge varig tillit og gjøre kunder til ambassadører.

«Jo mer og bedre du lytter, jo mer tillit vil dine kunder få til deg.»

➞ Ca. 2 min lesetid.

Vis mer

Vinn kundens tillit og respekt

Å være en aktiv lytter krever tålmodighet og mye trening. Det høres veldig lett ut, men veldig mange av oss bommer på denne delen av salget. Vi ønsker gjerne å være den som snakker, den som har kompetansen og den som har makten. Lytter man aktivt viser man derimot at man er ydmyk, imøtekommende, omtenksom og oppriktig interessert. Det er på denne måten vi vinner kundens tillit og respekt.

Aktiv lytting er å vise synlig forståelse av kundens behov og ønsker - ASD

Det å lytte er selvfølgelig viktig i alle deler av livet, men i salg er det faktisk helt avgjørende for resultatet. Det er den eneste måten vi kan sikre at løsningen vi presenterer til kunden er riktig.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

5 steg for å bli en aktiv lytter:

  1. Følg nøye med.

  2. Lytt med kroppen.

  3. Snakk samme språk.

  4. Ikke avbryt.

  5. Svar med tyngde og kraft.

1. Følg nøye med

Fjern eksterne forstyrrelser som blant annet mobiltelefon. På denne måten blir du ikke avbrutt verken fysisk og mentalt. Hold naturlig øyekontakt. Ikke tenk på ditt neste spørsmål før kunden er ferdig med å snakke. Prøv å «lytte» til både det som blir sagt og det som ikke blir sagt. Gjør notater.

2. Lytt med kroppen

Vis at du forstår ved å gi små nikk eller bekreftende lyder (f.eks. «ja» eller «mhm»). Du kan også anerkjenne det kunden sier ved å si «Ja, det forstår jeg godt». Ansiktsuttrykket vårt uttrykker mer enn ord. Det samme gjør kroppsspråket.

3. Snakk samme språk

Du kan sjekke at du har forstått ved å reformulere med egne ord det kunden nettopp har sagt. Få det bekreftet eller avkreftet ved å si noe som «For å være sikker på at jeg har forstått deg riktig….», eller «Da forstår jeg det slik at…».

En aktiv lytter avbryter aldri. Aldri!

4. Ikke avbryt

Det kommer ikke noe positivt ut av å avbryte noen. Vent til kunden er ferdig med å snakke.

5. Svar med tyngde og kraft

Hvis du har lyttet aktivt. Hvis du virkelig har vært i stand til å forstå kundens reelle behov. Da først vil du være i stand til å respondere med tyngde og kraft. Det vil understreke at du virkelig har forstått.

For at dette skal være troverdig må du passe på:

  1. At du er åpen og ærlig.

  2. At du viser empati og respekt.

  3. At du er grundig og etterrettelig.

Kort konklusjon

Det å lytte aktivt er svært viktig for et godt samarbeid. Det er en forutsetning for gode og lange relasjoner. Jo mer og bedre du lytter, jo mer tillit vil dine kunder få til deg. Ved å lytte aktivt vil du få kunder som blir ambassadører for deg og dine tjenester!

Lykke til med å bli en aktiv lytter!

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy