Det finnes kun 4 selgertyper - hvordan leder du dem?

Ramo Ridderberg
Vi må tilpasse vår lederstil
Mennesker motiveres, inspireres og engasjeres på forskjellige måter. Men selv om dette ikke er nytt for noen, leder de aller fleste ledere sine medarbeidere på samme måte. Hvilke resultater og hvilken utvikling kan vi egentlig da forvente?
Som vi forstår, er vi nødt til å lede hver enkelt medarbeider individuelt. Vi må tilpasse vår lederstil, og vi må skreddersy utviklingsforløpet i tråd med dette. Som salgsleder er dette hensynet ekstremt viktig, da resultatene er en direkte konsekvens av hvor motivert, inspirert og engasjert selgeren til enhver tid er.
Det aller viktigste er at vi tar oss tid til å bli kjent med dem.
Hva er motivasjon?
Heldigvis kan vi kategorisere adferdsmønstre til en viss grad, slik at vi lettere kan tilpasse oss. Men før vi ser på hvordan vi kan finne motivet (adferden) til en selger og hvilke enkle grep vi kan ta, kan vi se litt nærmere på definisjonen av motivasjon:
«Motivasjon er en samlebetegnelse for de faktorer som setter i gang og som styrer adferden i mennesker og dyr. Det første omtales ofte som motivasjonens energikomponent (hva som setter oss i sving, og hva som bestemmer innsats og utholdenhet), det andre handler om motivasjonens retning (hvilke mål vi setter oss, og hvilke valg vi tar)». – Store Norske Leksikon
Vi kan sammenfatte motiv som:
De faktorer som styrer menneskets oppførsel.
De prosesser som påvirker valg, innretning og målsetning hos individet.
De faktorer og prosesser som styrer begynnelsen til en bestemt atferd, dens opprinnelse og undertrykkelse.
For å finne adferdsmønsteret og motivet til våre selgere, er det flere ting vi kan gjøre. Det aller viktigste er at vi tar oss tid til å bli kjent med dem. Vi må sette en ledelsespuls som sikrer at vi prater med dem ofte nok.
Om vi er trent i typologi (menneskelige adferdsmønstre), kan vi gjennom å observere våre selgere, avgjøre hvilken kategori de tilhører. Vi kan også gjennomføre en adferdanalyse for å være enda mer sikre på svaret.
Kategoriseringen
Kjente psykologer har opp gjennom tidene klart å avdekke en rekke forskjellige personlighetstrekk. Disse trekkene avsløres gjerne gjennom en bestemt type adferd. I arbeidslivet kan vi normalt ikke gjør dype psykologiske tester. Men det finnes enkle verktøy som kan hjelpe oss til å lese adferd og påvirke menneskers motivasjon med bedre presisjon. Nå er det selvfølgelig slik at de fleste mennesker vil kjenne seg igjen i flere av disse kategoriene, samtidig vil det som oftest være ett adferdsmønster som er mer framtredende enn de andre. Er vi eksempelvis opptatt av sosial anerkjennelse, vil dette alltid være noe som motiverer oss.
For å kunne benytte denne kunnskapen, må vi først lære oss hva vi skal se etter. Ledelse er et fag man virkelig kan fordype seg i, men la oss ta en kort innføring i fire selgertyper, hvordan vi kan kjenne dem igjen, og hvilke enkle grep vi kan ta.
Den blå selgeren (den analytiske)
Kjenn dem igjen:
Formelle og korrekte
Snakker langsomt med lite variasjon i stemmen
Gestikulerer lite og viser lite følelser
Stiller detaljerte spørsmål og er skeptiske
Stoler på fakta og prioriterer system og orden
Er rolig, avbalansert, veloverveid og tilbakeholden
Utfører jobben på en logisk og systematiske måte
Lytter til fakta og legger vekt på objektive data
Bruk instruerende lederstil:
Høyt styrende, lavt støttende
Vær formell, organisert, presis og grundig
Vær saklig, godt forberedt og detaljert
Klargjør dine hensikter raskt
Legg opp til formell diskusjon og vær sikker på at alt er forstått før du går videre
Fokuser på oppgave og ikke på person
Vær nøyaktig i alle dine uttalelser
Bruk mye skriftlig informasjon
Sett av god tid til bearbeiding av informasjon
Forstå at de er forsiktige rundt beslutninger
Unngå fysisk kontakt
Ros egenskaper av kvalitet
Den røde selgeren (den resultatorienterte)
Kjenn dem igjen:
Forretningsmessige med høyt tempo
Snakker hurtig med tydelig røst
Mye gestikulasjon og bestemt
Søker ikke andres oppfatning, kun fakta
Utålmodig, selvstendig, målrettet og dominerende
Er saklig, direkte og dominerende
Tar ansvar og er resultatorientert
Ser klart for seg hva han vil oppnå
Bruk delegerende lederstil:
Lavt styrende, lavt støttende
Vær oppgavorientert og ikke personorientert
Fatt deg i korthet og hold deg til saken
Hold relasjoner på det forretningsmessige plan
Gi frihet under ansvar
Gi klart uttrykk for din mening
Ta konfrontasjoner om nødvendig
Stimuler til konkurranse
Gi varierte arbeidsoppgaver og nye utfordringer
Lytt aktivt til deres ideer
Ros resultater, ikke personlighet
Se på diskusjon/uenighet som grunnlag for utvikling
Den gule selgeren (den entusiastiske)
Kjenn dem igjen:
Spøkefull og avslappet
Snakker raskt med mye innlevelse og variert stemmeleie
Gestikulerer uttrykksfullt og er nærgående
Viser mye følelser
Åpen, optimistisk og uorganisert
Er utadvendt, entusiastisk og dominerende
Formidler visjoner og ideer
Ser muligheter og er villig til å ta risiko
Bruk inspirerende lederstil:
Lavt styrende, høyt støttende
Ha en uformell fremtoning og vær entusiastisk
Fokuser mer på person enn på oppgave
Gi mye ros og gjerne i offentlige sammenheng
Legg mye vekt på det som er nytt og interessant
Vis dine egne ferdigheter
Lytt aktivt og unngå å ta for mye kontroll
Ta deg tid til å bygge relasjon
Sett mål som gir belønning, anerkjennelse og muligheten til å bli best
Prøv å begrense "overvåkning"
La de bli hørt, drøft og gi råd
Den grønne selgeren (den trygghetssøkende)
Kjenn dem igjen:
Imøtekommende, diskret og forsiktig
Snakker i lavt tempo med en varm og myk stemme
Bruker små håndbevegelser
Viser ikke følelsene sine og unngår konfrontasjoner
Tålmodig, hensynsfull, forsiktig og metodisk
Er sosial, åpen, lyttende og tilbakeholden
Tar hensyn og vil at alle skal samarbeide
Føler at det er viktig med en stabil, trygg og god arbeidsplass
Bruk veiledende lederstil:
Høyt styrende, høyt støttende
Vær tålmodig, trygg, vennlig og harmonisk
Fremstill ting logisk
Vær en god lytter og vær lojal
Gi de forutsigbare oppgaver uten store variasjoner
Støtt følelser og gode verdier
Legg opp til samarbeid med andre
Ha klart definerte ansvarsområder
Still mye åpne spørsmål og la de finne svaret selv
Kort konklusjon
Ledelse fungerer absolutt best når sparringen er tett. Hvis du vil unngå at målsettinger og budsjetter blir noe som dreper engasjement, kreativitet og innsats, må du utarbeide en fast rutine for oppfølgingen av hvert enkelt individ og teamet ditt. Du må sette av den tiden som trengs for å sørge for deres utvikling, og du må tilpasse din lederstil til hver enkelt. Når alle disse tingene er på plass — da er du en leder!
Lykke til med å tilpasse din lederstil!
* Basert på Carl G Jungs typologier, William Moulton Marstons forskning och utvikling, TTI Success Insights og IPU AB.