Hvordan formulere en e-post til en du vil ha møte med?

Espen Hellman

Hvordan formulere en e-post til en du vil ha møte med?
Hvordan formulere en e-post til en du vil ha møte med?
Hvordan formulere en e-post til en du vil ha møte med?
Kortversjon

E-posten som åpner dører — slik skiller du deg ut og lander møtet

  • Vær ekstremt kort og konkret; skap nysgjerrighet, ikke fortell alt.

  • Referer til samtalen og bruk detaljer som viser at du lyttet.

  • Personaliser for relevans; gjør det tydelig at e-posten er skrevet til dem.

  • Vær trygg: foreslå konkret tidspunkt og format mot slutten — ikke spør "om" møte.

  • Ta neste steg selv (varsle oppfølging) og test e-posten; prioriter kvalitet fremfor kvantitet.

«Det handler om kvalitet og ikke bare kvantitet.»

➞ Ca. 3 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

E-posten som åpner dører — slik skiller du deg ut og lander møtet

  • Vær ekstremt kort og konkret; skap nysgjerrighet, ikke fortell alt.

  • Referer til samtalen og bruk detaljer som viser at du lyttet.

  • Personaliser for relevans; gjør det tydelig at e-posten er skrevet til dem.

  • Vær trygg: foreslå konkret tidspunkt og format mot slutten — ikke spør "om" møte.

  • Ta neste steg selv (varsle oppfølging) og test e-posten; prioriter kvalitet fremfor kvantitet.

«Det handler om kvalitet og ikke bare kvantitet.»

➞ Ca. 3 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

E-posten som åpner dører — slik skiller du deg ut og lander møtet

  • Vær ekstremt kort og konkret; skap nysgjerrighet, ikke fortell alt.

  • Referer til samtalen og bruk detaljer som viser at du lyttet.

  • Personaliser for relevans; gjør det tydelig at e-posten er skrevet til dem.

  • Vær trygg: foreslå konkret tidspunkt og format mot slutten — ikke spør "om" møte.

  • Ta neste steg selv (varsle oppfølging) og test e-posten; prioriter kvalitet fremfor kvantitet.

«Det handler om kvalitet og ikke bare kvantitet.»

➞ Ca. 3 min lesetid.

Vis mer

Du må skille deg ut!

«Kan du sende meg en e-post med litt info, så skal jeg se på det!» – Høres dette kjent ut?

Dette utsagnet kan egentlig bare bety tre ting:

  1. De ønsker faktisk å ha mer informasjon før de bestemmer seg for om de ønsker å sette av tid til et møte.

  2. De har ikke tid til å prate akkurat nå.

  3. De er ikke interessert i det hele tatt.

8o prosent foretrekker e-post som kommunikasjonsmiddel med selgere — RainGroup

Selv om ditt mål selvsagt er å booke et møte allerede på den første telefonen, ønsker ofte kundene at du sender noe materiale først. Derfor er det så utrolig viktig hvordan du uttrykker deg i e-postene. Du må ikke høres ut som alle andre. Du må skille deg ut!

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

6 tips til hvordan du bør formulere en e-post

1. Vær kort og konkret

Du vil at det du sender skal gjøre dem nysgjerrige, så gjør nettopp det! Ikke send en lang historie, men bare nøyaktig det du tilbyr. Du ønsker å bli invitert inn, så kjemp mot følelsen av at de må vite alt du kan. Det lærer de på møtet.

2. Referer til samtalen

Vær nøye med å bruke navnet på den du snakket med. Referer til det dere diskuterte over telefonen. Husk å takke for at du fikk noen minutter av personens travle timeplan.

Å formulere en e-post godt godt krever personlig interesse

3. Vis personlig interesse

Vis at du har mer kunnskap enn bare navnet på personen du snakket med. Fremhev detaljer fra samtalen som du ikke lett kunne funnet på nettet, noe som viser at du virkelig lyttet. Sørg for at mottakerne føler at e-posten er personlig rettet mot dem, og ikke en generisk bransje-e-post eller, enda verre, en standard e-post som ikke er relevant for deres virksomhet.

Relevante e-poster gir i gjennomsnitt 18 ganger mer inntekter enn masseutsendelse av reklameeposter — Jupiter Research

4. Ikke virk panisk

Unngå å vise at du ønsker et møte tidlig i e-posten, da dette kan virke noe panisk. Vis heller at du er trygg i din rolle. Mot slutten av e-posten kan du legge til en kommentar som tar høyde for at dere kommer til å møtes: «Hvilken dag passer det best for en kort samtale? Vi kan møtes over video (Zoom, Teams osv.) eller kombinere det med en lunsj. På denne måten unngår vi å sløse med noens tid.» Dette viser at du respekterer kundens tid.

Spør aldri om de ønsker å møtes, og unngå ordet «kanskje». Spør direkte når det passer, eller foreslå en tid selv.

Å formulere en e-post med kraft krever et neste steg!

5. Ta det neste steget

Forbered kunden på at du kommer til å ta kontakt. Skriv for eksempel: «Jeg ringer deg klokken 12.00 på torsdag.» På denne måten vet kunden at de bør gjennomgå materialet du har sendt, slik at den neste samtalen ikke blir pinlig.

6. Test e-posten din

Test gjerne e-posten på en kollega eller venn. Be dem om å opptre som en kunde og spør: «Hvordan ville du reagere hvis du fikk denne e-posten?» Ta imot og benytt deg av hjelpen du får.

Det handler om kvalitet og ikke bare kvantitet.

Å formulere en e-post

Mye av salgstiden vår går med til å sende e-poster. Som du forstår, er kommunikasjonen her avgjørende. Derfor er det utrolig viktig at du tar denne delen av salget på alvor. Det handler om kvalitet, ikke bare kvantitet. Bruk tipsene du nå har fått, så vil du merke at responsen forbedres.

Lykke til!

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy