Hvordan åpner jeg et førstegangsmøte med mine kunder?

Espen Hellman

Hvordan åpner jeg et førstegangsmøte med mine kunder?
Hvordan åpner jeg et førstegangsmøte med mine kunder?
Hvordan åpner jeg et førstegangsmøte med mine kunder?
Kortversjon

Førstemøtet som avgjør — gå inn grønt, presenter blått, avslutt rødt

  • Planlegg møtet — kjemi avgjør opptil 70 % av kundens beslutning.

  • Start i grønn adferdsstil for å bygge relasjon og avdekke kundens stil.

  • Praktiser grønn atferd: rolig tempo, lytt, vis omtanke, vær uformell og inkluderende.

  • Fokuser på kunden, ikke produktet — tilpass deg før du presenterer blått og avslutter rødt.

  • Vent med produktpresentasjon til minst 70 % ut i samtalen for å øke hit rate.

«Gå inn grønt, presenter blått og avslutt rødt!»

➞ Ca. 2 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

Førstemøtet som avgjør — gå inn grønt, presenter blått, avslutt rødt

  • Planlegg møtet — kjemi avgjør opptil 70 % av kundens beslutning.

  • Start i grønn adferdsstil for å bygge relasjon og avdekke kundens stil.

  • Praktiser grønn atferd: rolig tempo, lytt, vis omtanke, vær uformell og inkluderende.

  • Fokuser på kunden, ikke produktet — tilpass deg før du presenterer blått og avslutter rødt.

  • Vent med produktpresentasjon til minst 70 % ut i samtalen for å øke hit rate.

«Gå inn grønt, presenter blått og avslutt rødt!»

➞ Ca. 2 min lesetid.

Vis mer

Kortversjon

Førstemøtet som avgjør — gå inn grønt, presenter blått, avslutt rødt

  • Planlegg møtet — kjemi avgjør opptil 70 % av kundens beslutning.

  • Start i grønn adferdsstil for å bygge relasjon og avdekke kundens stil.

  • Praktiser grønn atferd: rolig tempo, lytt, vis omtanke, vær uformell og inkluderende.

  • Fokuser på kunden, ikke produktet — tilpass deg før du presenterer blått og avslutter rødt.

  • Vent med produktpresentasjon til minst 70 % ut i samtalen for å øke hit rate.

«Gå inn grønt, presenter blått og avslutt rødt!»

➞ Ca. 2 min lesetid.

Vis mer

Ta møtet på alvor

Når vi skal inn i et førstegangsmøte er det en rekke faktorer vi må ta hensyn til. Det gjelder å ta møtet på alvor og planlegge nøye, dette møtet er avgjørende for om denne kunden noen gang vil handle av deg.

Gå inn grønt, presenter blått og avslutt rødt!

Tips til hvordan du åpner:

Over står det gå inn grønt, presenter blått og avslutt rødt, så hva betyr det å gå inn grønt?

I dagens marked hvor kjemien avgjør så mye som 70% av beslutningen til kunden, er det mer avgjørende enn noen gang at vi kjenner de primære adferdsmønstrene. Kundene lar seg stimulere og motivere av forskjellige ting, og det er vår oppgave å imøtekomme dette. Vi deler de inn i fire farger: Rød, grønn, gul og blå.

Når vi ikke har truffet kunden før, slik det er tilfellet i et førstegangsmøte, kjenner vi ikke adferdsmønstret til kunden - så hva skal vi da velge? All erfaring og studier på dette området, viser at den grønne adferdsstilen er den som inviterer til en hyggelig, relasjonsbyggende og konstruktiv samtale med vår potensielle kunde.

Det er også denne adferdsstilen som gjør at vi klarer å finne ut av kundens adferdsstil, slik at vi kan tilpasse oss videre ut i møtet. Da kan vi klare å etablere den tilliten som er nødvendig for en handel eller et neste steg.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Sliter du med å nå budsjett? Aldri igjen!

«Denne burde dere tatt betalt for!» — DN Media Group Basert på beste praksis fra verdens ledene salgsorganisasjoner.  Last ned vår populære e-bok og meld deg samtidig på nyhetsbrevet skreddersydd salg og service.

Når du trykker "Last ned" godtar du å bli med i vårt nyhetsbrev og at din epost blir lagret i forhold til vår personvernserklæring.

Hva kjennetegner den grønne atferdsstilen:

  • De prater rolig, mellom 80 og 120 ord i minuttet.

  • De er sympatiske og omtenksomme.

  • De er flinke til å lytte.

  • De er mottakelige.

  • De er avventende.

  • De er rolige og uformelle.

  • De er opptatt av andres synspunkter og hva fellesskapet mener.

Hvis du blir flinkere til å tenke mer på den du skal prate med og mindre på å fremheve deg selv, dine produkter og dine tjenester i det første møtet, vil du garantert øke di hit rate.

Husk – du skal ikke presentere noen av dine produkter, tjenester eller løsninger, før minst 70% av salgssamtalen er gjennomført! Det er nok en tankevekker for mange av oss.

Lykke til med dine førstegangsmøter!

* Basert på Carl G Jungs typologier, William Moulton Marstons forskning och utvikling, TTI Success Insights og IPU AB.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Kundeopplevelser

i verdensklasse

Gjør som tusenvis av andre. Få nye spennende artikler rett i innboksen!

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy

Copyright 2025 ASD Group AS | All rights reserved | Privacy policy